fredag 17 augusti 2012

No moore GC .....


...på ett bra tag i alla fall.Kände att jag ville skriva av mig och här är det som hände i min kontakt med A-kassan idag.

MITT EKONOMISKA ÖDE
I dag den 16e fick jag brev från Akassan. Ett där det stod att jag beviljats akassa i 300 dagar, ok så långt.I det andra brevet så fick jag reda på att jag får 310 kr netto/ dag (20 ers. dagar/månad vilket e nästan hälften av vad jag borde ha.
När jag ringde så sa de att lönen baseras på 12 månader ramperiod. QUE? sade jag då...efter lång stund och mkt förklarande så sa de att så här är det bara, du får inge mer men du kan ju överklaga sade hon glatt. (haha) Det tar bara 6-8 inte brödskivor utan veckor. (det sa inte hon bara jag som försökte skämta)
Jaha vad ska jag göra under tiden sa jag då lite smått chockad. Jag tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.
Men den personen som sade till mig för 8 månader sedan sade att 7 mån skulle räcka för ny akasseperiod med 100% ersättning, I stället förnu som ca 55%. jag har ju mindre pengar....STOPP SKREK HON I LUREN...jag kan inte ta ansvar för vad någon annan sagt. (sant på sätt å vis)
Men ni är ju en myndighet, alla måste ju utgå från samma regler eller hur? -Tyst i luren länge.. sedan avslutade jag med
-Ja, ena handen vet ju sällan vad den andra gör å ni verkar ha oklara direktiv här!!
- Mummel mummel i andra änden....
-Tack för samtalet.....not (sade jag å la på luren och fick ett utbrott, ett sånt man får en gång om året MAX..tårarna sprutade. Tur att ingen såg mig å minna svullna å röda ögon =(

Till historien hör att jag senare ringde å pratade med en annan och fick tala med en mkt trevlig skåning som förklarade så t.o.m trögisen Roger fattade.
- Du borde bli lärare sade jag även om du talar skånska...hihi -sorry ett dåligt skämt vi 08or kan ju va lite dryga som du kanske vet. Men den killen lungnade mig och den gången lade jag på luren fint å sade tack för smatalet.

Tror ni jag hade tagit detta jobb om jag vetat allt detta? För hade jag stannat kvar i fas3 så hade jag i alla fall haft 9.550 netto/ månad
Fy tusan för politiker. Det ska väl löna sig att jobba...det brukar ju blåmesarna rabbla när nån frågar.

Adios amigos nu ska jag inte åka till GC (de pengarna gick åt för att ge mig själv en lön i juli)

Hoppas jag hinner åka en gång till innan...

Denna syn lär dröja en låååång tid. Las Canteras, med fin utsikt över stranden och Alfredo Kraus Auditorium. Passade dock in till texten...lite grå å dimmig...som jag känner mig just nu.


Ps. Jag är allsidig och kan lite om mycket. Jobb för mig: vaktmästare, städare, servicepersonal, chaufför och lager.

Ps 2: Ja,  jag har även överklagat.

2 kommentarer:

yaiza sa...

min lillebror fick samma problem för ca ett år sen, men han satte sig ner och lusläste varenda regel och bestämmelse dom lagt ut på sin hemsida, kopierade och länkade till varenda stycke och skickade ett mail till dom, beroende på vilken akassa du har så har dom satt i system att förneka sina egna regler ibland för att spara pengar, kan man inte visa på papper att dom verkligen har dessa regler så hjälper inte ens en överklagan.
Mitt tips, kolla deras hemsida efter alla deras regler osv, googla även på "felaktig ersättning" och din akassas namn så ser du om fler varit med om samma situation.
Ge inte upp :)

RogMan sa...

yaiza tack för din trevliga kommentar. Det värmde. Ska göra som du skrev. Tack än en gång =)