måndag 18 maj 2009

Båt från Puerto de Mogan-Arguineguin

Glass Bottom Ferry går ju från Arguineguin till Puerto de Mogan. Oftast så åker jag buss dit enkel väg. Då blir det lite billigare och sen är bussturen dit en rätt kul tur att ta. Det pirrar rätt bra i magen. Skulle jag får för mig att ta båten båda vägarna så blir det från Puerto Rico.

MEN åk inte på fredagar...mer om detta under fliken marknader.

För er som inte åkt båten än så tänkte jag beskriva en tur så gott jag kan. Lite vad man kan få se och vad som händer








Puerto de Mogan

På 80 talet fick en konstnär i uppdrag att piffaupp staden som då endast var en fiskeby. Det var då staden fick sitt nuvarande utseende. Båtarna går oftast varje timme på dagarna och kostar 10 euro på ett ungefär.
När man klivit ombord så brukar man oftast få en gratis sangria och ungarna får en klubba. Även de stora barnen kan få en klubba ibland. =)

Ubåten



Har man tur så kan man få se den gula ubåten när den glider ut till havs. Jag har endast sett den röra sig en gång. Så jag tror inte den går så ofta. De som har åkt den säger att det är trångt och lite varmt. Dvs inget för mig med andra ord.


Piratskepp
I viken ligger oftast ett piratskepp Den hyrs oftast ut som utflyktsbåt.


Grottorna

När man kommit förbi skeppet så ser man en hel del stora grottor. Hit kan man åka på tur med andra båtar. Det är något jag verkligen vill pröva på nästa gång.


Taurito


Bilden tagen av Randi


Delfiner

Efter en stund så stannar båten för att vi ska få se delfiner och andra saker under vattnet. Jag har dock aldrig sett någon delfin eller val. Även om de brukar vräka ut nått som liknar fiskmat(kan vara blöta brödbitar också.

Playa del Cura


Är ett rätt nybyggt område med fin strand som ligger mellan Amadores och PDM. Man kan se det rätt så bra från båten. Här ligger även ett av Vings finaste hotell: Sunprime. Känd från kanal 5:s Gran Canaria program.

Taurodalen


Bilden tagen av Randi



Amadores



En av öns nyaste orter är Amadores. Ort föresten är väl lite synd att kalla den. Det är en vacker konstgjord strand omgiven av en massa hotell. Lyxiga hotell ska väl tilläggas. Själva playan påminner om Anfi, men den är minst dubbelt så stor.
Mellan Amadores och Puerto Rico så går det en strandpromenad. Den är rätt populär och har som synes en underbar utsikt. Fr mig tog det ca 40 minuter att gå. Alla andra gör det nog betydligt snabbare. Läns strandpromenaden finn det trappor som går ända ner till havsytan. Dessa har jag inte testat ännu



Den fina strandpromenaden


Puerto Rico



Putte har ju en riktigt stor hamn. Den är nog större än Puerto de Mogans. Det är en häftig syn när man kommer glidande genom vattnet i 2 knop, max. Man ser alla hotellen uppe i bergen, alla fina båtar och så även playan.
Om jag minns rätt så finns det två landstigningsplatser . En för att släppa av folk på väg till Arguineguin och en längre in där man hämtar folk.



Båtarna mötes på öppet hav.....

Anfi

Precis innan man ser Anfi så syns även den mindre fina “stranden” Balito Beach med ett halvöppet hotell. Stranden består mest av grus och stora stenar. Här kan man på kvällen se en hel del fiskare. Uppe på berget mittemot så ligger ett litet bostads område som heter Los Cadeiros . Det består av små hus och en del större bungalows. Här är det mest lokalbefolkning som bor, men en och annan turist har hittat hit också. Vet att Emtehed på forumet har hyrt ett hus här en gång.



Smygande runt hörnet så ser man Anfi del Mar, som är ett timesharekomplex. På bilden syns landstigningsplatsen. Det är verkligen vackert från sjön. Först ser man lite av minigolfbanan och sedan ser man den hjärtformade ön som Anfis grundare byggde till sin fru. De flesta turerna stannar vid Anfi bryggan och där kan det vara praktiskt att gå av om man ska till Valle Marina. (mer om ön längre fram)

OBS! Vill du se mer bilder från Anfi så finns det en massa...över hela bloggen.




Sunwing Arguineguin från vattnet



Arguineguin

Innan man kommer fram till Arguineguin så ser man Sunwing hotellet. Där bodde jag på en sista minuten resa i juli 2010. När man bodde på Valle Marina så brukade vi gå dit minst 3 ggr/ resa och titta på showerna. Showen jag aldrig missar är ABBA showen.
En kort tur från Sunwing så ser vi playan i Arguineguin. Den är långt ifrån lika fin som Anfi eller Puttes playa, men den duger. Vill man inte trängas på stranden så ska man åka hit. Det är en typisk “stadsstrand” om ni förstår vad jag menar.
Där båten stannar så är det en bit in till stan. Där kan man ta en taxi hem…om man nu inte orkar vänta på bussen förståss.




Hamnen i Arguineguin


Ps. Resorna till Valle Marina varar i 3 veckor. Är man där en vecka så blir det oftast bara ett besök. Mer om showerna och Sunwing på annat ställe.

BILDER
* Bilderna från Taurito och Taurodalen tagna av Randi. Kolla in hennes blogg på:Randis Blogg: Tanker

* Ubåtsbilden lånad av en kompis

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg sendte en kommentar en kveld, men ser at den er ikke kommet med.

Taurodalen og Tauritodalen er forskjellige steder. Taurodalen er mellom Amadores og Playa del Cura, mens Tauritodalen ligger ved Puerto de Mogan. Jeg skal sende deg bilder.

13.mai har jeg bilder og en liten billedvideo med musikk med buss fra PdMogan til Puerto Rico, med retur.

Velkommen på besøk!