fredag 10 april 2009

Utflykter II



Vandra i bergen

Det finns olika sätt att vandra i bergen. Antingen hyr man en bil åker upp själv, parkerar och knallar runt själv. Ett annat sätt är att kontakta något av alla de företag som håller på med detta. Men det är ju lite dyrare. Ett av dessa förtag är Rocky Adventure. Det går även bussar från Las Palmas men dom har jag aldrig prövat. Länkar längst ned på sidan.
Har man mycket pengar så kan man ju hyra en helikopter å landa på Roque Nublo eller bara flyga över ön. Underbar utsikt men sanslöst dyrt. Blir kanske av nästa gång, efter en storvinst eller så.
Bor man i Putte och Arguineguin så kan man faktist vandra mellan städerna upp i bergen. En bra dagsutflykt är det men dock inte speciellt högt över havet. En populär plats att besöka är Palmehagen. Den ligger någon timme upp i bergen ovanför Valle Marina.

Upptäck Gran Canaria med buss eller bil

Är man äventyrlig så hyr man självklart en bil om man vill upptäcka ön. Men jag höjer ett varningens finger för att köra bil här. Det finns en hel del speciella regler för att köra här och vägarna uppe i bergen är slingriga och smala. Mer om detta på annan plats längre bak. Bensinen är dock rätt billig.
Är man mer bekväm av sig så åker man med bolagens bussresor. Kan kosta en hel del men är oftast väl värda pengarna.


Utsikt från bussen på väg....


Kamelridning

Vad jag vet så finns det 2 ställen på södra delen av ön. En nere i Maspalomas vid Chakran det andra uppe i Fataga hos Manolo. Jag ska berätta en hemlighet. Det är egentligen inte kameler utan dromedarer då kameler ej får importeras till Gran Canaria av någon anledning. Från säkra källor kan jag säga att Bert Karlsson har testat Manolos kameler. Men han vägrade kalla dom för dromedarer.

Supercat båtturer



Under en hel dag får man njuta av sol o salta bad samt trevligt sällskap. För det mesta så ingår allt dvs även mat. Oftast någon form av lättare lunch, typ sallad. På en del båtar får man även dricka en hel del alkohol, Inget att rekommendera dock. Gillar man jacuzzi så finns det under däck
Guiden ombord talar oftast engelska. Brukar kosta en del men väl vårt pengarna


Vattenparker


Vattenparker finns vad jag vet i Maspalomas och Puerto Rico. Gillar man vatten, vilket jag gör så gillar man att åka snabba rutschbanor med vatten i. En del av dom är inget för mig men barn och ungdomar gillar nog de flesta banorna. För fort går det.
Nått annat som går åt fort är pengarna. Ett tips från mig är att ta med matsäck för att spara en hel del monopolpengar (euro). Kolla in länken längst ner för mer tips.



Atlantisparken i Putte som var stängd denna dag...

Yellow Submarine


Så här ser båten ut när den ligger på land. Tack Wesse för den fina bilden

Om man befinner sig i Puerto de Mogan så kan man bege sig på äventyr under vattenytan i en gul ubåt. Från Puerto Rico så kan man även få åka i en specialutsmyckad buss. Den har bilder på Yellow Sub på utsidan.
Men mitt förslag är att ta Glass Bottom Ferry båten dit.Det är ett trevligare och mysigare sätt att resa än att sitta i den svettiga bussen som slingrar sig högt uppe i bergen.



Med dessa båtar tar du dig från Arguineguin/Puerto Rico till Puerto de Mogan. Väl värd pengarna.

Intressanta länkar

Rocky Adventure

Detta är ett bolag som ägs av skandinaver och den har funnits i snart 20 år. De har en rätt kul slogan: Lasse Åberg satte "Sällskapsresan" stämpeln på ön, vi är här för att ta bort den!

Rambling Roger

Jag har inget med detta att göra trotts namnet. Här kan man få hjälp med kartor och rutter. De hjälper även till med guidade turer.

Super Cat hemsida

En sida om hur man bokar resa med en Super Cat båt

La Guia de Gran Canaria

Tips om utflykter, på engelska och tyska

Foton
Alla bilder är mina egna, utom Ubåtsbilden(Wesse) och utsiktbilden över bergen. Tack för lånet, H.K å Wesse!

JOBB ÅT ROGMAN

Just nu är jag mellan två jobb som man brukar säga. Söker med ljus och lykta efter nya utmaningar. För tillfället praktiserar jag som vaktmästare på Hermods. Letar efter ett jobb inom service eller transport.

Jag har lång erfarenhet från jobb som kontors och skolvaktmästare samt chaufför. Har även arbetat på Posten, Lillebil samt olika lager.

Kolla in mitt mer detaljerade CV på: www.rogerscv.blogspot.com eller mejla mig på rogman@comhem.se

1 kommentar:

Unknown sa...

Og her sitter jeg; i en norsk fjord. Lengter til Gran Canaria. Skulle gjerne vært i Puerto de Mogan nå!!!

God Påske til deg Rogman og takk for at du tok meg med en liten tur til "holmen" vår.