fredag 21 november 2008

Några egna tankar om...

Marknadssäljare som turnerar runt på södra delen. När man är på en marknad och så får man knappt gå förbi och knappt andas på allehanda marknads prylar..å skulle man "gud förbjude" fråga vad de kostar eller röra dessa så är det kört. Då har man redan köpt objektet i deras ögon. Skulle man sedan bara gå därifrån så är man en "snål smålänning" (citat fr Sällskapsresan) Men det är oftast det enda språk de förstår.
Missförstå mig rätt, jag älskar marknader men vill inte handla varje gång.....men att fönstershoppa är inte att tänka på.
Tillägas ska göras att de flesta marknadssäljare INTE är kanarier. Kanarier är oftast ett varmt och vänligt folk.

Inkastare =Det bästa är att inte bry dig om du klarar det. Men det kan i bland vara lättare sagt än gjort. Tycker Puerto Rico är ”värst”

Timeshare säljare= dom ska man oxå skita i om man inte inte har en vilja av stål eller en lysande plan som Sickan skulle sagt.
En dag gick jag på strandpromenaden vid Anfi med en kvinnlig kompis och hennes son. Genast blev vi på hoppade av en säljare som försökte övertala oss att gå på rundtur på Anfi. Den dagen sa vi nej men dagen efter så gick "Familjen Svensson" förbi dessa säljare igen...dvs jag min,kompis och hennes son. Denna gången sa vi ja och han släpade runt oss i minst en timme. Det var verkligen fint men oxå väldigt dyrt.Under rundturen så tog försäljaren en bild på "Familjen Svensson" ute på balkongen.(se nedan)
Efter rundturen blev vi bomarderade med försäljningsförsök. Men det bet inte på oss som tur var. Å sen fick vi våra presenter. 1 flaska whisky, handduk och en tshirt.

"Familjen Svensson"



Närmare giftermål än så kommer jag nog inte =) Hoppas ni har det bra. Det var ett tag sedan vi sågs, 2001.


Dessa båda kategorier kan ofta var skandinaver som försöker locka in dig på just deras ställe. Dom tjänar bra med pengar på varje par de skickar på rundtur.

Nejlikodamer / klockförsäljare. Börja aldrig prata med dom för då är du fast. Värsta stället är strandpromenaden i Maspalomas området.

Hur kom sidan till?


När jag försökte hitta en bok om södra Gran Canaria så hittade jag ingen. Det finns ju massor med böcker om alla Kanarieöar och hela Gran Canaria men inte speciellt om södra sidan.
Ju mer jag sett av ön, ju mer har ju sidan vuxit och handlar om fler ställen på denna underbara ö. Snart täcker sidan hela ön, förhoppningsvis.
Sitter ofta och chattar på Kanarieforum med andra ”Gran Canary lovers” under samma nick.
Där har jag fått många bra tips och fina uppslag. Det är underbart att läsa om allas utflykter och äventyr.

Tacksam för all kreativ respons! Tar inte emot "hjälp" eller "synpunkter" från självutnämda sk. proffs.

Skulle du ändå vilja höra av dig så mejla mig på:rogman@comhem.se eller skriv under kommentarer. Detta är ju en blogg å dom ska ju inte ha gästböcker, har jag hört!

Denna sida såg webbens ljus för första gången den
21 nov 2008

och är en förnyad variant av min gamla Rogmans Gran Canaria som jag startade 2005.

Inga kommentarer: