fredag 21 november 2008

Rogmans Nya Gran Canaria

Din Gajd till en bra semester


En egen tillverkad karta


Utsikt under inflygningen mot Gando


Inflygningen

När man närmar sig Gando så har man vid klart väder fin utsikt över först Teide (mer om Teide längre fram) på Teneriffa, som sticker upp ovan molnen. Sedan ser man Maspalomas om man kommer från det hållet, vilket man ofta gör. När man ser vindkraftverken då vet man att snart landar vi. Har man tur/otur (välj själv) så kan man få se allt en gång till om planet måste ta en extra sväng.

Min historia

I maj 1969 åkte jag med familjen till Las Palmas. Där såddes mitt intresse för Gran Canaria egentligen utan att jag visste om det. På den tiden så var inte södra delen speciellt utbyggd än. Det första hotellet invigdes vad jag vet 1965 i San Agustin. Resten var mest öken, bildligt talat. Så i början av turisteran här på ön så var det nästan bara Las Palmas som gällde.

Jag, mormor, syrran och mamma kliver av planet.

Till södra delen av ön åkte man mest för att få rida kamel. Om jag minns rätt så åkte mamma och mormor ner. Kamelridningen ligger i stort sett på samma ställe då som nu, tror jag. Annars lär väl någon säga till....hoppas jag.=)
De första svenskarna kom hit nån gång i mitten på 50 talet. Under slutet av 60 och början av 70 talet så började erövringen av Costa Canaria som södra delen ibland kallas.


Klipp från egna fotoalbumet

Rykten om flygplatser

Jag har hört det ryktas om en ny flygplats på den västra delen av ön. Men än så länge är det bra rykten. Men det kommer nog behövas för man tror att turisterna nästan kommer att fördubblas under den närmaste 5 års perioden. Teneriffa har ju som bekant två flygplatser, en i norr och en i söder. Men som sagt detta är bara rykten än så länge.
Ungefär 250.000 svenskar åker hit på semester varje år. En del stannar för gott och de flesta andra kommer tillbaka år efter år. Svenskarnas favvorit heter San Agustin. Mer om detta längre fram.


Planet kommer lastat.... med turister 2005


Denna version av sidan startade 21/11-08 och är en förnyad version av min gamla GC sida. Den gamla sidan startade: i april 2005

Inga kommentarer: